קלנועית לשימוש בעיר
קלנועית היא כלי תחבורה חיוני עבור לא מעט אנשים. רכב חשמלי זה, הכולל שלושה או ארבעה גלגלים, מקל מאד על ההתניידות של בעלי מוגבלויות פיזיות, קשישים או אנשים המתקשים בהליכה ממושכת מסיבה זו או אחרת.
אלא שכאשר נכנסים לעובי הקורה אפשר להבחין בנמצא בשורה ארוכה של דגמי קלנועיות, אותם נהוג לחלק למען הנוחות למספר קבוצות עיקריות. במאמר הנוכחי נסקור את המאפיינים של קלנועית המיועדת לשימוש בעיר, אשר המציאות מראה כי היא הסוג הפופולארי ביותר של קלנועיות בישראל.
גודל, מספר גלגלים ומה שביניהם
קלנועית לשימוש עירוני, מעצם המהות שלה, כוללת לרוב מספר מאפיינים עיקריים. אם טענו מעלה שקלנועית עשויה לכלול גם שלושה גלגלים, הרי שבמקרה של קלנועית עירונית דומה כי אין ברירה אחרת אלא לרכוש קלנועית בת ארבעה גלגלים (לשם השוואה, במקרה של קלנועית לשימוש ביתי בלבד ניתן להסתפק לרוב גם בשלושה גלגלים). הסיבה המרכזית לכך, אליה נתייחס בהרחבה בהמשך, היא יציבות הקלנועית, שמטבע הדברים גדולה יותר כאשר יש בכל אחת מפינותיה גלגל.
בעת בחירת קלנועית עירונית, גם הגודל שלה מהווה משתנה שצריך להיכנס לתוך המשוואה. במקרה הזה, לא ניתן לתת תשובה חד משמעית לגבי הגודל האופטימלי של הקלנועית, כאשר לכל עיר (או אפילו לכל מסלול נסיעה) יש חוקים משלה.
זו הסיבה בגינה מומלץ לבצע את הרכישה של הקלנועית רק לאחר שיודעים, פחות או יותר, מהם מסלולי הנסיעה האפשריים וכן תוך סקירה של המאפיינים העיקריים שלהם. אם יש ליד הבית רחוב צר, לדוגמא, ברור שהקלנועית צריכה להיות צרה דיה על מנת שתוכלו לעבור בו.
מרחקי הנסיעה
קלנועית יכולה לאפשר נסיעה למרחקים סבירים, אם כי ברור שזהו לא כלי התחבורה שניתן להתבסס עליו לנסיעות בין עירוניות: לכל קלנועית הרי יש מרחק מוגבל שניתן לגמוע על להתרקנותו המוחלטת של המצבר שלה.
הקלנועית העירונית משמשת לרוב לביצוע סידורים מביתו של האדם למוקדי עניין שונים, ומכאן שמרחקי הנסיעה שהיא צריכה לאפשר הם ממוצעים. שימו לב שגם כאשר המצבר אינו מאפשר נסיעה למרחקים הרצויים, יש בנמצא פתרונות שעשויים להיות יעילים: אופציה ראשונה היא לרכוש קלנועית אשר המצבר שלה גדול באופן יחסי, או לחילופין להחליף את המצבר הבסיסי המגיע עם הקלנועית במצבר משופר.
אפשרות אחרת היא לשלב בין הקלנועית לצורות התניידות אחרות, שבוודאי יהיו קיימות בעיר הישראלית הממוצעת. כאשר מעוניינים לשלב בין נסיעה בתחבורה ציבורית או ברכב לבין רכיבה על הקלנועית, הרי שמומלץ לבחור בדגמים המתקפלים של הקלנועיות. אלה מאפשרים לצמצם את גודלם בצורה פשוטה, עד לגודל של מזוודה, ובדרך זו להכניס את הקלנועית לתא המטען של הרכב, לאוטובוסים, לקניונים וכיוצא בזה.
סוגיית היציבות
אם לוקחים בחשבון את המאפיינים של העיר הישראלית הממוצעת, אפשר לטעון דבר אחד: ברוב המקרים מדובר על שטח שהוא מישורי ברובו, ולכן גם נוח באופן יחסי לנהיגה באמצעות קלנועית. אלו הן חדשות טובות מבחינתם של אלה העתידים להשתמש בקלנועית, שעה שכמעט וכל דגם המיועד לנסיעה בתנאים חיצוניים, של מספר סביר של קילומטרים, יוכל לשמש לצורך הנסיעה. בהמשך לכך, דומה כי זה כמעט מובטח שהנסיעה תהיה נוחה ובטוחה.
יחד עם זאת, יש מצבים בהם תנאי הנסיעה העירוניים מצריכים מחשבה על מספר סוגיות אחרות. כאשר העיר כוללת שטח שאינו ישר לחלוטין, או לחילופין כשמצב הכבישים בה אינו אופטימלי (חשבו על מדרכה משובשת), הרי שגם בטיחות הנסיעה עלולה לרדת. על מנת להתמודד עם זאת ניתן להוסיף אי אילו אמצעי בטיחות לקלנועית, דוגמת רכישת גלגלים רחבים יותר המקנים יציבות משופרת.